bel

bel

bel

Temse

Boodtsstraat in Temse

 

Boodtsstraat Temse.01

 


 

Boodtsstraat Temse.02

 

 


 

Boodtsstraat Temse.03

 

 Foto`s: Google earth

Privaat oprichter van de Boodtsstraat in Temse is Frans Boodts.

Klik hier voor satellietfoto.

 

stuurlinks stuurrechts

 

 

.

Ottawa, Ontario

Booth Street

 

Booth_Street_Ottawa

Booth Street is een grote straat net ten westen van het centrum van Ottawa, Canada. Ten noorden van Albert Street is de Booth Street aangewezen als een stadsringweg, die doorloopt tot de Chaudière Bridge en Ottawa verbindt met Gatineau. Eenmaal in Gatineau, wordt het Rue Eddy. Dit meest noordelijke deel van de straat loopt via de Lebreton Flats langs het nieuwe Canadese Oorlogs Museum.

Ten zuiden van Albert Street is Booth Street aangewezen als een grote verzamelweg die in woonwijken uitkomt. Deze regio is van oudsher de thuisbasis van veel van Ottawa`s immigranten. Net als Preston Street in het westen is er een belangrijke Italiaanse aanwezigheid, maar er zijn ook vele andere groepen zoals de Chinese en Zuidoost- Aziaten. Booth Street loopt naar het zuiden door Centretown en door middel van een onderdoorgang onder de Queensway. De weg eindigt bij Carling Avenue, net ten noorden van het meer van Dow.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Booth_Street

Klik hier voor satellietfoto.


Booth Street is vernoemd naar John Rudolphus Booth, die behoort tot de meest prominente houthakkers van Canada. Geboren op 5 april 1827 in Waterloo, Quebec, kwam Booth in de jaren 1850 naar Ottawa om zijn geluk te beproeven met slechts negen dollar op zak. Hoewel hij gestaag vooruitgang boekte bij het bouwen van een kleine kiezelmolen op Chaudière Falls, had hij een aantal belangrijke tegenslagen tot zijn eerste doorbraak in 1859, toen hij de opdracht kreeg om hout te leveren voor de bouw van Canada`s nieuwe Parlements Gebouwen.

John_Rudolphus_Booth.01

John Rudolphus Booth

Kijk voor meer informatie over de afkomst van John Rudolphus Booth hier.

Booth maakte een substantiële winst uit deze overeenkomst, die hem in staat stelde om het bedrijf verder uit te breiden. In 1867 bood hij meer dan andere houthakkers voor de houtconcessies bij de Madawaska rivier, voorheen in het bezit van wijlen John Egan. Hij behaalde een enorme winst bij een investering van $ 45.000; jaren later wees hij een aanbod van $ 1,5 miljoen voor deze concessies af. Uiteindelijk produceerden zijn fabrieken meer hout dan welke andere in de wereld.

Terwijl de Ottawa rivier een natuurlijke weg voor het vervoer van houtvlotten vormde, kwamen zijn zijrivieren niet tot in de buitenste regionen van Booth`s houtconcessies. Dus begon hij aan een nieuwe onderneming: het bouwen van een spoorweg systeem om zijn andere werkzaamheden aan te vullen. Hij was al eigenaar van de Canada Atlantic Railway, die hij gebruikte voor het vervoer van gezaagd hout uit zijn Chaudière fabrieken naar zijn schaverij en sorteerwerf in Burlington, Vermont, en verkoopkantoren in Boston. De hoofddoel van de nieuwe Ottawa, Arnprior en Parry Sound Railway was om hout te vervoeren dat gekapt was in gebieden die niet toegankelijk waren via de waterweg.

Omdat de productie van dennenhout alleen niet opwoog tegen de kosten van de spoorweg, voegde Booth personen- en goederenwagons toe. Hij bouwde ook graanelevatoren aan de Grote Meren en vormde een bevrachtersbedrijf, zodat telers gebruik konden maken van zijn spoorweg om graan te vervoeren. En dat deden ze, omdat het spoor de route tussen Chicago en Montreal met 1.300 km verkortte. Booth verkocht de spoorweg aan de Grand Trunk Railway in 1904 voor $ 14 miljoen.

Booth was een van meest vrijgevige filantropen van Ottawa. Hij gaf aanzienlijke donaties aan goede doelen en andere instanties die zorgde voor de zieken en behoeftigen. Als een van de drie oprichters van Saint Luke`s Hospital, een voorloper van het Civic Hospital, schonk hij $ 10.000 voor de oprichting.

Booth breidde uiteindelijk zijn zakelijke ondernemingen uit tot pulp, papier en karton productie, die actief bleven tot een paar maanden voor zijn dood op 98-jarige leeftijd. Hij herstelde niet van een verkoudheid opgelopen tijdens een van zijn jaarlijkse reizen naar zijn Madawaska houtconcessies. Op 8 december 1925 overleed hij als een van de rijkste mannen in Canada, met bezittingen ter waarde van ongeveer $ 33 miljoen.


Over John Rudolphus Booth is veel terug te vinden op internet. Bent u geïnteresseerd, klik dan op onderstaande linken.

 

stuurlinks stuurrechts

.

Straatnamen Duitsland

Hierna treft u een aantal plaatsnamen en afbeeldingen aan waar een straat, laan, weg of park wordt of werd aangetroffen in Duitsland.
De naam is gerelateerd aan een Boot(h) of Bood(t). Als er meer informatie bekend is over de betrokken persoon, krijgt u dat daarbij.

Solingen Botenweg in Solingen

 

stuurlinks stuurrechts

 

.

Straatnamen Canada

Hierna treft u een aantal plaatsnamen en afbeeldingen aan waar een straat, laan, weg of park wordt of werd aangetroffen in Canada.
De naam is gerelateerd aan een Boot(h) of Bood(t). Als er meer informatie bekend is over de betrokken persoon, krijgt u dat daarbij.

Ottawa Booth Street in Ottawa, Ontario
stuurlinks stuurrechts

.