bel

bel

bel

Johannes (Hans) Boot

Johannes (Hans) Boot, geboren op vrijdag 12 september 1924 in Den Haag en overleden op 23 juli 2013. Woonplaats: Delft. Beroep: bouwkundig ingenieur, lid van het architectenbureau van den Broek en Bakema Rotterdam. 

Johannes Hans Boot.01

Hans Boot

Boot gaat in 1956 bij architectenbureau Van den Broek en Bakema werken. Een van de eerste projecten waar hij aan meewerkt, is de faculteit Bouwkunde van de toenmalige Technische Hogeschool Delft (afgebrand in 2008). Zijn eerste ‘eigen’ project is het cultureel centrum De Klinker in Winschoten (1968, inmiddels gesloopt).

Johannes Hans Boot.06

Faculteit Bouwkunde van de toenmalige Technische Hogeschool Delft (afgebrand in 2008).

Foto: archief Broekbakema architecten

In 1977 maakt Boot namens zijn bureau het winnend ontwerp voor de Centrale Bibliotheek van Rotterdam. Het gebouw is ontworpen als een warenhuis met roltrappen in een centrale vide, met uitzicht op de stad. Het ontwerp strekt zich uit tot het omliggende gebied, waar de treintunnel nog gebouwd moest worden.

Johannes Hans Boot.04

Centrale Bibliotheek Rotterdam

Foto: archief Broekbakema architecten

“Het plan ging uit van lichtgewicht markthallen en behoud van het oude NS-station Blaak. Tot grote woede van Boot worden later naast de bibliotheek de kubuswoningen en het `Potlood` van Piet Blom gerealiseerd. De bibliotheek verliest zijn beoogde context”, schrijft Meindert Booij, huidig directielid van Broekbakema in een In Memoriam.

Johannes Hans Boot.03

Centrale Bibliotheek Rotterdam

Foto: archief Broekbakema architecten

‘Uitgekiende’ logistiek
Boot ontwerpt tevens het hoofdkantoor van de Amrobank (1980) in Amsterdam Zuid-Oost, evenals eerder het computercentrum van dezelfde bank. Volgens Booij heeft dit 60.000 vierkante meter grote kantoorgebouw een ‘uitgekiende’ logistiek en is het ‘uitstekend voorbereid’ op flexibele kantoorconcepten.

Johannes Hans Boot.02

Hoofdkantoor Amrobank in Amsterdam Zuid-Oost

Foto: archief Broekbakema architecten

“Een slimme integratie van constructie, installaties en plafonds, waardoor warmte accumulatie in het beton mogelijk is, maakte het gebouw energiezuinig, misschien wel zuiniger dan de daarom veelgeprezen NMB ertegenover”, schrijft Booij.
 
“De opbouw van de gevel is sterk gebaseerd op functionele en programmatische aspecten als wandplaatsingen, licht, zonwering en onderhoud. Dit geeft niet zozeer een vernieuwende architectonische uitstraling, maar past wel weer in een lange bureautraditie waarin prefabbetongevels heel zorgvuldig worden gedetailleerd.”
 
Masterplan
Boot ontwerpt verder het masterplan voor stadsdeelcentrum Bijlmermeer (1978), maakt een ontwerp voor het Haagse stadhuis (1986) waarmee hij de publieksprijs in de wacht sleept en is als respectievelijk adviseur en supervisor verbonden aan de Jaarbeurs in Utrecht en luchthaven Schiphol (1984-1996).

Johannes Hans Boot.05

Ontwerp Stadhuis Den Haag

Foto: archief Broekbakema architecten

“Kenmerkend voor werk van Boot is een sterk functionele benadering, waarbij alles onderbouwd wordt vanuit menselijk gebruik, de logica van het construeren en technische eisen. Constructie en techniek zijn `eerlijk` zichtbaar. Materiaal gebruik en detaillering zijn zeer degelijk en afgewogen, duurzaam in gebruik en onderhoud”, schrijft Booij.
 
Hans Boot was Officier in de Orde van Oranje Nassau en hij heeft de Wolfert van Borselenpenning van de gemeente Rotterdam ontvangen.

Bron: architectenweb.nl

 


 

 Klik hier voor meer informatie over Hans Boot.

Lees ook het aangrijpende verhaal over zijn vader Cornelis Boot, houtvester in Indië.

stuurlinks stuurrechts